Segelbåt

9 comments

  • I samband med Folkbåten förtjänar den Folkbåt som inte var en Folkbåt, men ändå lockade 10% ? av köparna under slutet 1950 och 1960-talen, för övrigt Folkbåtens storhetstid: DEN KONVERTERADE FOLKBÅTEN.
    Dessa fanns i olika utföranden, genom att ta en del av fördäck och sittbrunn i anspråk fick man på samma skrov en avsevärt större ruff som dessutom gjordes högre. Estetisk gjorde dessa inte sin förebild rättvisa, men erbjöd bättre utrymmen, vilket redan på den tiden efterfrågades allt mer. Genom att dessa konverterade båtar inte var klassade kunde man inte kappsegla mot vanliga Folkbåtar men det hade majoriteten av seglarna inget intresse av så det utgjorde inget hinder. En av de konverterade Folkbåtstyperna var Hjuvikskryssaren. Skroven tillverkades av Gdanska Stocznia Jachtowa i Polen medan båtens överbyggnad och inredning färdigställdes i Sverige. Dessa båtar var till skillnad från Folkbåten kravellbyggda med ekbordläggning. Med svenska mått mätt materialmässigt lyxbåtar. Det var naturligtvis bara möjligt genom de låga lönekostnaderna i dåvarande öststatslandet Polen. I Sverige byggdes endast de dyrbaraste och större båtarna med bordläggning i polsk ek. I övrigt inskränkte sig eken till spanten på sin höjd, som annars ofta var av ask. Antalen konverterade Folkbåtar har inte dokumenterats men de annonserades och såldes i rätt stor omfattning. Detta irriterade konstruktören Tord Sundén som kritiserade Svenska Seglarförbundet som han menade tillät denna handel med ett konkurrerande skrov som låg utanför överenskommelsen om Folkbåten där "dealen" var att Sundén på Saléns begäran avstått från sin royalty på Folkbåten eftersom Salén menade att han hade lagt ut pengar för de 60 första folkbåtarna som han beställt i spekulation för att klassen skulle få en god start. Då tyckte Sundén att han också kunde "bidra till att främja seglingssporten " som han uttryckte det och avstå från sin royalty. Detta var före den senare rättsprocessen om upphovsfrågan där Sundén sedan krävde full ersättning som konstruktör till båten och att hans namn skulle finnas på ritningarna vilket motparten vägrade.

  • Tack för din kommentar.
  • Nice to see relatives here :) I sail Zaritza's sister Ada, F S-910 (now also FIN F-356), also 1964 by Mats Seldén Båtbyggeri, Orust. Ada is also in good condition.
  • Very nice to hear, Tommi! Thank You for telling us and for sharing Your information. We are very glad to hear that also Ada is in that good condition!
  • Another relative here: S-950, also Seldén built in 1965 and now by the name of VIGO has found a happy new home in the Danish Archipelago south of Fyn.
  • Mats Seldén var min mors kusin och bror till Pelle Seldén som grundade Seldén Mast. De var söner till Folke Seldén som var överingenjör på Götaverken.
    Mats följde en lång familjetradition av båtbyggeri på Buvenäs och byggde enligt ryktet 144 st (ett gross!) Folkbåtar där. Dessutom byggde han ett stort antal Långedragsjullar.
    När plasteran tog vid övergick han till att bygga Turkryssare (senare Tur 80 och Tur 84) som ritades av Per Brohäll.

  • Tack för kompletterande information. Uppgifterna följer nu med föremålsposten som komplement för den som vill söka vidare.
  • Hejsan,
    another relative: SINA , S-889 now G-988, build 1964 from Mats Selden, now sailing in Lübeck. After 2 years refit again in good condition.

  • Thank You for sharing Your information. We are very glad to hear that also SINA is back in good condition! Realy nice to get reports like this!

Select the images you want to order

Share to