Övrigt: På 1920-talet byggdes två 6m-jakter, båda ritade av Gustaf Estlander, som kom att bära segelnumret 6-S29. På Abrahamsson & Son i Göteborg byggdes 1927 ULTRIX; denna båt omt ...
Övrigt: På 1920-talet byggdes två 6m-jakter, båda ritade av Gustaf Estlander, som kom att bära segelnumret 6-S29. På Abrahamsson & Son i Göteborg byggdes 1927 ULTRIX; denna båt omtalades inom kort som WINDY men såldes 1928 till Cuba. År 1929 byggdes på Arendalsvarvet i Göteborg ännu en Estlander-6:a, som under åren kom att kallas MARJA, ZULEIKA, IAN, OLDIAN, OLD IAN, YRSA, åter IAN, SIR IAN och åter IAN. Utöver dessa båtar byggdes 1955 på Norrtälje Båtvarv efter Estlanders ritningar en 6m-jakt som kom att segla under namnen ARTEMIS, MIRAGE och CHIBABA innan den 1970 såldes till Schweiz. Av dessa tre båtar var det utan tvekan den från 1929 som blev mest uppmärksammad, bl a genom att (som IAN) erövra Guldpokalen 1930. Vilken båten på bilden är och vad den hette vid fotograferingstillfället har inte säkert kunnat bestämmas. Jfr Fo165012C, -029C, -035A och -036A i KSSS-samlingen.
komplettering till Museets tilläggsinformation beträffande Estlanders Windy. 1926-27 ritade Estlander 6:an Ultrix för Birger Jonsson och Arvid Schulz. Denna hade en experimentrigg med focken dragen i topp för att få större segelyta inom de då gällande förtriangeln, vilket också Yngve Holm tillämpade med 6:an Paradox, men på Ultrix var fockstaget utbytt mot en tunn spira i trä, vilket enligt ryktet gjorde att Ultrix skulle få "två master" vilket ändå inte var fallet. Experimentet utföll inte till belåtenhet. Båten såldes till Hakon Reuter under sensommaren 1927 och riggades om till konventionell rigg och fick namnet Windy. Det är förmodligen därför Windy endast har segelritning här i samlingarna, skrovet fanns ju redan. Ett par månader senare deltog sedan Gustaf Estlander för första gången som representant för Sverige och SS Aeolus då han vid genuaregattan 1928 individuellt blir bästa båt med Windy och tillsammamns med R-6:an Louise ritad av Yngve Holm med Yngve Lindkvist vid rodret tar SS Aeolus Sveriges första seger om lagseglingspokalen Coppa del Tirreno, vilket misslyckades året före då Sven Salén och Harald Sandberg gjorde ett försök för KSSS respektive SS Västanfläkt (GKSS.) En anmärkningsvärd detalj är att besättningen innehöll två blivande guldpokalsegrare de följande åren:1929 Hakon Reuter. 1930 Arvid Schulz. Det var givande att studera "trollkarlen" som Haglind/Pallin utnämner Estlander till i jub. bokverket KSSS 1830-1930. Som gast fanns också C. G. Fast Seglarbladets redaktör som vi har att tacka för insiktsfull dokumentation som alltid var hans signum.
To,
July 25, 2015
Tack för informationen.
Martin Linde,
August 12, 2015
Send an inquiry
Your message will be sent to Sjöhistoriska museet.
2 comments
To, July 25, 2015
Martin Linde, August 12, 2015