Fartyg: DIANA
Bredd över allt 6,79 meter
Längd över allt 31,66 meter
Reg. Nr.: 7740
Rederi: Ångfartygs AB Göta Kanal
Byggår: 1931
Varv: Finnboda Varf
Övrig ...
Fartyg: DIANA
Bredd över allt 6,79 meter
Längd över allt 31,66 meter
Reg. Nr.: 7740
Rederi: Ångfartygs AB Göta Kanal
Byggår: 1931
Varv: Finnboda Varf
Övrigt: 1929-11-15 Beställd av Ångfartygs AB Göta Kanal, Göteborg.
1930-10-23 Sjösatt.
1931-03-15 Levererad av AB Finnboda Varv som Diana till Ångfartygs AB Göta Kanal, Göteborg.
1946 Koleldningen byts ut mot oljeeldning.
1957 Ångfartygs AB Göta Kanal köps av skeppsredare Helge Källsson i Lidköping och byter namn till Rederi AB Göta Kanal.
1963-08-09 Grundstöter i Lurö skärgård i Vänern med ca. 50 passagerare ombord. Fartyger springer läck. Bärgas och förs till Bohus varv för reparation.
1967-06-23 Grundstöter.
1969 Motoriserad med 2 st 6-cylindriga Scania-dieselar på 460 hk, 338 kW vid Falkenbergs varv.
1975 Ombyggd.
1981 Såld till Canalroute AB, Lidköping.
1984-08-14 Grundstöter vid Bokö utanför Trosa. Dras loss av Wilhelm Tham som är på väg åt andra hållet.
1987-06-10 Grundstöter på ett nytt stengrund vid järnvägsbron i Trollhättan och springer läck. Man lyckas ta sig till kaj men länspumparna klarar inte att hålla fartyget flytande utan man sjunker vid kajen. Fartyget kondemneras men försäkringsbolaget skänker henne dock till rederiet. Bärgas och helrenoveras.
1990-05-18 Kör in i en slussport vid årets första resa från Göteborg mot Stockholm.
1996 Såld till Rederi AB Astrea, Göteborg.
2001-01 Rederiet sålt till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm.
2006-01-20 Efter en varvsvistelse på Kummelnäs varv AB, Nacka ska Diana köras in till Skeppsbron, men då manöversystemet frusit så beslutar man att bogsera in fartyget med hjälp av bogserbåtarna Nordskär och Höken. Nordskär kopplas med en bogsertross i fören, medans Höken kopplas på babords låring. När man skall gira in mot Skeppsbron vid Gröna bojen, Skeppsholmen så skär Nordskär ut åt styrbord, varpå man försöker häva giren med en babordsgir. Vilket resulterar i att Nordskär kantrar åt babord och sjunker mycket hastigt kl. 14.40. Angantyr och en djurgårdsfärja som observerat olyckan går till platsen för att bistå. Räddningsdykare lyckas kl. 15.05 få upp bogserbåtens befälhavare, men trots hjärt- och lungräddning, avlider han dagen därpå vid Karolinska sjukhuset.
2008-04 Ombyggd med ny skorsten.
2009-05-04 Grundstöter kl. 03.40 kraftigt vid Kittelö, NO Oxelösund med 53 passagerare ombord. Assisteras av Pilot 734 SE, Rescue Östgöta från SSRS Arkösund, KBV 287, Sjöfartsverkets sjöräddningsbåt Rescue 934 samt sjöräddningshelikopter Lifeguard 907. Passagerare och delar av besättningen evakueras in till Oxelösund. Efter undersökning av dykare dras Diana loss av bogserbåten Tug vid 20-tiden och går sedan för egen maskin till Stockholm. Ingen person skadas vid incidenten.
(Forum skärgårdstrafik)
lll