Fartyg: FYRIS I
Bredd över allt 6,02 meter
Längd över allt 32,4 meter
Reg. Nr.: 1616
Rederi: Ångfartygs AB Garibaldi
Byggår: 1889
Varv: Bergsunds MV
Övrigt: ...
Fartyg: FYRIS I
Bredd över allt 6,02 meter
Längd över allt 32,4 meter
Reg. Nr.: 1616
Rederi: Ångfartygs AB Garibaldi
Byggår: 1889
Varv: Bergsunds MV
Övrigt: Leveransfotografi 1889 inte 1890 som står på originalkortet.
1889 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Fyris 1 till Ångfartygs AB Garibaldi, Uppsala. Byggnadskostnad 90.000 kr.
1889-06-18 Premiärtur på traden Stockholm - Uppsala.
1909 Tappar propellern vid färd genom det strömfyllda Almarestäket. Besättningen lyckas få ut en tross till Skomakarebryggan för att fartyget inte ska komma på drift.
1916 Upplagd på grund av första världskriget.
1918 Åter i trafik.
1926-02-01 Såld till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
1928-09-20 Kolliderar kl. 10.20 med lastfartyget Simson VI på Lövstafjärden mellan Svartsjölandet och Riddersvik. Simson VI sjunker men besättningen lyckas rädda sig. Orsaken till olyckan var att båda fartygen från början gått på "fel" sida i farleden. När de närmar sid varandra bestämmer båda för att mötas på rätt sida men hinner inte över utan kolliderar mitt i farleden.
1933-08-15 Såld till Ångfartygs AB Södertälje-Trafik, Södertälje för 2.775 kr och omdöpt till Sirius II. Trafik på traden Stockholm - Södertälje.
1936 Ångfartygs AB Södertälje-Trafik i likvidation och fartyget övertaget av skeppsmäklaren Harry Pejer som kallade sig Rederi AB Duo. Omdöpt till Regent.
1936-10-07 Såld till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö för 10.000 kr. Trafik i Göteborgs norra skärgård. Ombyggd för att likna "en vanlig ordinär skärgårdsångare".
1937-06 En brand uppstår ombord vid en resa mot Björkö med 400 passagerare. Branden släcks och ingen skadas.
1951-09-08 Eldhärjas vid Träpiren, Göteborg kort innan färd till J.W. Bergs Mekaniska Verkstad, Hälsö för motorisering. Hela fartyget blir utbränt och maskinisten omkommer när han tar sig ner i maskinrummet för att starta brandpumpen.
1952-06 Reparationen klar. Motoriserad med en 4-cyl Skandia 490C på 420 hk, 309 kW.
1969 Läggs upp.
1970-09 Såld till Tommy Hultman för 75.000 kr. Används för nöjesturer.
1970-10 Blir påkörd av det danska lastfartyget Sumbawa vid Trubaduren, vattenfylls och får stopp i maskin. Upplagd vid Gullbergskajen, Göteborg.
1971-11 Såld på exekutiv auktion till Olle Olsson, Göteborg för 2.100 kr.
1971-11 Såld till Karl Emilius Hilmerson, Göteborg för 2.100 kr.
1972 Såld till Stig-Göran Brunestål, Club Merry, Göteborg. Upplagd vid Killingsholmen, Billdal söder om Göteborg.
1977-11 Flyttas till Bohus varv för att rustas upp och bottenmålas. Slipdragningen blir aldrig av.
1978-02 Flyttas till Hamnens varv, Ringön. Gör mindre upprustningar som t ex. fönserbyten och skrovmålning.
1978-10 Flyttas till Lilla Bommen. Upplagd vid museifartygen utanför den gamla skutan Ingo.
1980 Såld. Flyttas till Gullbergskajen. Skrotning av överbyggnaden påbörjas.
1981 Sjunker och vattenfylls till huvuddäck.
1981-06-27 Lyfts upp av två pontonkranar och förs till Skrot & Avfall, Ringön där skrotning sker.
(Skärgårdsbåtar.se)
Other informationRederi: Ångfartygs AB Garibaldi || :: Varv: Bergsunds MV || :: Konstruktör: Agerskow, Kai || :: Bredd över allt 6,02 meter || :: Längd över allt 32,54 meter || ::