Fartyget kommer in till Motala från Vätternsidan. Foto Dag Almén 1952-07-19.
Fartyg: JUNO
Bredd över allt 6,87 meter
Längd över allt 31,45 meter
Reg. Nr.: 1840
Rederi: Rederi AB Göta Kanal
Byggår: 1876
Varv: Motala Verkstad
Övrigt: ...
Fartyg: JUNO
Bredd över allt 6,87 meter
Längd över allt 31,45 meter
Reg. Nr.: 1840
Rederi: Rederi AB Göta Kanal
Byggår: 1876
Varv: Motala Verkstad
Övrigt: 1872 Beställd av Motala Ströms Ångfartygs AB. Kontrakterad byggnadskostnad 115.000 rdr rmt.
1874 Levererad av Motala Verkstad som Juno till Motala Ströms Ångfartygs AB, Stockholm.
1888 Motala Ströms Ångfartygs AB byter namn till Ångfartygs AB Göta Kanal.
1894 Ny ångpanna installeras.
1904 Ombyggd på Motala Verkstads filial på Beckholmen i Stockholm. Får nya raka skrovsidor med runda ventiler och rejäla däckshus med bland annat matsalong.
1931-06-03 Vid slussning i Söderköping får fartyget inte stopp på maskin utan kör rakt igenom slussporten och störtar ner till nästa våning. Fartyget klarar sig utan skador.
1955 Ångpannan utdömd vid en inspektion efter säsongens slut.
1956 Ombyggd. Ångmaskinen byts ut mot två Penta dieselmotorer.
1956 Trafik på traden Strömstad - Tønsberg, Norge under en och en halv månad på hösten. Därefter åter trafik i Göta kanal.
1957 Övertagen av Rederi AB Göta Kanal, Lidköping.
1961 Ombyggd på Karlstads Mekaniska Verkstad. Däckshuset förlängs föröver och den stora masten med lastbommen tas bort.
1981 Rederi AB Göta Kanal byter namn till Canalroute AB, Lidköping.
1996 Såld till Rederi AB Astrea, Göteborg.
2001-01 Rederiet sålt till Strömma Turist & Sjöfart AB, Stockholm.
2002-05 Får matsalen ombyggd på Tjörnvarvet AB, Rönnäng, Tjörn.
2006-05-26 Grundstöter i hård vind i Göta älv vid Göta, Lilla Edet vid 09-tiden på resa mot Göteborg med 34 passagerare och 12 besättningsmän ombord. Fartyget fastnar i leran med nio graders slagsida och kan inte ta sig loss. Passagerarna evakueras av andra båtar och körs till Göteborg med buss. Efter några timmar ankommer bogserbåten Lars till platsen för att dra loss fartyget. Efter att dykare undersökt skrovet fortsätter fartyget vid 17-tiden, för egen maskin, mot Göteborg. Ingen person skadas vid incidenten och inte heller fartyget får några skador.
2010-05-29 Under resa mot Stockholm kolliderar man kl. 19.20 med en segelbåt som ligger förtöjd vid ett gammalt brofäste vid Klevbrinken, Söderköping. Ombord på segelbåten finns inga personer, medan det ombord på Juno finns 27 passagerare och 11 besättningsmän. Segelbåten får omfattande skador, tar in vatten och sjunker till botten och får senare bärgas av räddningstjänsten. Juno får skador på taket ovanför styrhytten efter att segelbåtens mast gått av och och lagt sig över Junos tak. Ingen person skadas vid incidenten som orsakas av att Juno trycks åt babord av bankeffekten vid passagen förbi segelbåten.
(Skärgårdsbåtar.se)
2 comments
CeGe Olsson, August 24, 2016
Martin Linde, August 25, 2016