Fartyg: WILHELM THAM
Bredd över allt 6,73 meter
Längd över allt 29,48 meter
Reg. Nr.: 5359
Rederi: Ångf AB Göta Kanal
Byggår: 1912
Varv: Motala Verkstad
Övrigt: O ...
Fartyg: WILHELM THAM
Bredd över allt 6,73 meter
Längd över allt 29,48 meter
Reg. Nr.: 5359
Rederi: Ångf AB Göta Kanal
Byggår: 1912
Varv: Motala Verkstad
Övrigt: Originalritningar samt utkast till förslagsritningar finns i Sjöhistoriska museets ritningsarkiv.
Originalritningar samt utkast till förslagsritningar finns i Sjöhistoriska museets ritningsarkiv.
1912 Levererad av Motala Verkstad som Wilhelm Tham till Ångbåts AB Jönköping - Stockholm, Jönköping. Döpt efter Husquarna Vapenfabriks VD åren 1876-1911.
1914 Ångbåts AB Jönköping - Stockholm går ihop med Ångfartygs AB Göta Kanal, Göteborg som övertar fartyget.
1934-12-07 Grundstöter utanför Mörkö söder om Södertälje. Bärgas och repareras.
1957 Ångfartygs AB Göta Kanal köps av skeppsredare Helge Källsson i Lidköping och byter namn till Rederi AB Göta Kanal.
1960 Ombyggd vid Falkenbergs varv. Däckshuset förlängs föröver och den stora masten med lastbommen tas bort.
1966 Motoriserad med 2 st Scania-dieslar. 460 hk, 338 kW.
1981 Rederi AB Göta Kanal byter namn till Canalroute AB, Lidköping.
1996 Såld till Rederi AB Astrea, Göteborg.
2001-01 Rederiet sålt till Strömma Turist & Sjöfart AB, Stockholm.
2006-07-21 Grundstöter utanför Vadstena kl. 18.30 med 41 passagerare ombord. Rescue Skeppskär från SSRS Vadstena kommer snabbt till platsen och försöker tillsammans med passagerarbåten m/s Kung Sverker att dra loss fartyget. Detta misslyckas och m/s Kung Sverker tar istället iland passagerarna för att göra fartyget lättare. Kl. 00.00 lyckas Rescue Skeppskär tillsammans med Rescue Wanäs från SSRS Karlsborg och Rescue Cambio från SSRS Visingsö att dra loss fartyget som strax efter kan fortsätta sin färd mot Motala. Orsak till grundstötningen är lågt vattenstånd i Vättern och hård vind. Ingen passagerare skadas och inga skador på fartyget uppkommer vid incidenten.
2007 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D9-300, 600 hk, 441 kW, installeras vid Ö-varvet AB, Öckerö. Samtidigt installeras två hjälpmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D5 samt att man byter brand- och länspumpar, panna, transformatorer och skorsten.
2007-07-19 Blir påseglad akterifrån av ålandsfärjan Birger Jarl då man är på väg att lägga till vid Skeppsbron, Stockholm vid 15-tiden. Birger Jarl som också är på väg att lägga till backar in i Wilhelm Tham som ådrar sig lättare materiella skador. Polis och sjöfartsinspektion kommer till platsen för förhör. Birger Jarl anses som vållande till sammanstötningen.
(Skärgårdsbåtar.se)