S/S MARIESTAD, Omdöpt till TRAFIK
Byggd 1857 av Motala Verkstad, Motala.
Varvsnummer. ?.
Dimensioner. 29,97 x 5,93 x ? m
Efter förlängning. 34,31 x 5,93 x 2,3 m.
Brt. 227.
Mask ...
S/S MARIESTAD, Omdöpt till TRAFIK
Byggd 1857 av Motala Verkstad, Motala.
Varvsnummer. ?.
Dimensioner. 29,97 x 5,93 x ? m
Efter förlängning. 34,31 x 5,93 x 2,3 m.
Brt. 227.
Maskineri. Ångmaskin.
Effekt. 120 ihk.
Knop. ?.
Levererades 1857 till okänt rederi, Mariestad.
1857 - 1870. Insatt mellan Mariestad - Lidköping - Göteborg.
1860 09. Kolliderar med ångfartyget MERCURIUS i Vänern.
1863 06. Kolliderar med en segelskuta i Trollhätte Kanal. Bryggan och skorstenen fick svåra skador.
1865 05. Kolliderar med en segelskuta i Göta Kanal.
1871. Såld till Firma Åkerson, Andersson & Co, Gävle (Ångbåtsbolaget Trafik). Omdöpt till TRAFIK.
1872. Trafikerade Gävle - Sundsvall - Härnösand.
1873 08. Gick på grund utanför Söderhamn med stora skador som följd. Kunde dock repareras.
1883. På våren, såld till Ångfartygs AB Trafik, Linköping. Trafikerade Linköping - Stockholm.
1883 08. Övertagen av Motala Verkstad som dellikvid då Ångfartygs AB Trafik köpte ett nytt fartyg.
1883 09. Såld till Ångfartygs AB Norrlandskusten, Gävle.
1884 - 1914. Trafikerade Gävle - Sundsvall - Härnösand -Nyland.
1893. Såld till C W Åkerson, Gävle (Ångfartygs AB Renata).
1896. Ägd av Ångfartygs AB Gefleborg. Detta rederi uppköptes av Ångfartygs AB Södra Norrland.
1907. Ombyggd och förlängd vid AB Gefle Verkstäder.
1910. Ägdes åter av Ångfartygs AB Renata.
1915. Såld till Stockholms Rederi AB Svea.
1919 - 1928. Trafikerade Gävle - Ljusne - Wallvik - Sandarne - Söderhamn - Enånger - Hudiksvall - Stocka - Jättendal - Sundsvall - Härnösand. De sista åren trafikerades även Ulfön - Köpmanholmen - Örnsköldsvik.
1923. Reparation och upprustning på varv.
1928. Upplagd efter säsongen.
1929 10. Såld till John Carlbom, Stensnäs, som skrot. Skrotades under året.
Other informationRederi: Stockholms Rederi AB Svea || :: Varv: Motala Verkstad || :: Bredd över allt 5,93 meter || :: Längd över allt 34,31 (1907) meter || ::