Fartyg: MAGDA IX
Bredd över allt 3,38 meter
Längd över allt 18,78 meter
Rederi: Larsen, Alfred
Byggår: 1912
Varv: Anker & Jensen, Asker (N)
Konstruktör: Anke ...
Fartyg: MAGDA IX
Bredd över allt 3,38 meter
Längd över allt 18,78 meter
Rederi: Larsen, Alfred
Byggår: 1912
Varv: Anker & Jensen, Asker (N)
Konstruktör: Anker, Johan
Övrigt: MAGDA IX segrade i 12m-klassen vid seglingarna i Nynäshamn under Olympiska Spelen i Stockholm 1912. Fotografiet återgivet i Segling årg. III (1912) nr 13 s 118 samt samma årg. nr 14 s 126.
Other informationRederi: Larsen, Alfred || :: Varv: Anker & Jensen, Asker (N) || :: Konstruktör: Anker, Johan || :: Bredd över allt 3,38 meter || :: Längd över allt 18,78 meter || ::
Med Magda IX och olympiaden i Stockholm 1912, där seglingarna gick i Nynäshamn fick den norske berömde båtkonstruktören Johan Anker(1871-1940) sitt absoluta genombrott som konstruktör. Ankers karriär hade inte varit någon kometkarriär, även om han varit med i toppen sedan fenkölsjakten Brand 1 1899. Besvikelserna hade varit fler än de fåtaliga segrarna, och det var svenska konstruktörer och rorsmän som vid flera tillfällen snuvat den hängivne och målmedvetne Anker! 1905, samma år som unionsupplösningen, fick Anker rejält med stryk vid seglingarna om Kattegattsspokalen uppsatt 1904. Anker seglade själv sin jakt Attaque vid seglingarna i Öresund men förlorade båda seglingarna i både svag och frisk vind till Theodore Glosemeijer(1864-1932) som för GKSS seglade den Mellgrenritade Princess Margaret. Under OS i London( Ryde, vid Isle of Wight) 1908 vann England och Sverige slog åter Ankers egen Fram. Denna gång var den Carl Hellström (1864-1962) i GKSS-utlottare: R-8:an Vinga, ritad av C. O. Liljegen (1865-1939) som knep silvret.
Vid seglingarna om Entonnarpokalen två år senare i Kiel var åter Sverige före Ankers 6:a Ola. Denna gång var det Eduard Ohlson från GKSS som i Liljegren ritade 6:an Agnes II vann Entonnarpokalen i kamp mot 6 nationer. Först med OS 1912 befäste Anker sin position som en av seglarvärldens absolut främsta rorsmän och båtkonstruktörer.
Tomas,
February 14, 2016
Tack för kommentaren.
Martin Linde,
February 18, 2016
Send an inquiry
Your message will be sent to Sjöhistoriska museet.
2 comments
Med Magda IX och olympiaden i Stockholm 1912, där seglingarna gick i Nynäshamn fick den norske berömde båtkonstruktören Johan Anker(1871-1940) sitt absoluta genombrott som konstruktör. Ankers karriär hade inte varit någon kometkarriär, även om han varit med i toppen sedan fenkölsjakten Brand 1 1899. Besvikelserna hade varit fler än de fåtaliga segrarna, och det var svenska konstruktörer och rorsmän som vid flera tillfällen snuvat den hängivne och målmedvetne Anker! 1905, samma år som unionsupplösningen, fick Anker rejält med stryk vid seglingarna om Kattegattsspokalen uppsatt 1904. Anker seglade själv sin jakt Attaque vid seglingarna i Öresund men förlorade båda seglingarna i både svag och frisk vind till Theodore Glosemeijer(1864-1932) som för GKSS seglade den Mellgrenritade Princess Margaret. Under OS i London( Ryde, vid Isle of Wight) 1908 vann England och Sverige slog åter Ankers egen Fram. Denna gång var den Carl Hellström (1864-1962) i GKSS-utlottare: R-8:an Vinga, ritad av C. O. Liljegen (1865-1939) som knep silvret.
Vid seglingarna om Entonnarpokalen två år senare i Kiel var åter Sverige före Ankers 6:a Ola. Denna gång var det Eduard Ohlson från GKSS som i Liljegren ritade 6:an Agnes II vann Entonnarpokalen i kamp mot 6 nationer. Först med OS 1912 befäste Anker sin position som en av seglarvärldens absolut främsta rorsmän och båtkonstruktörer.
Tomas, February 14, 2016
Martin Linde, February 18, 2016