History
-
Amfibiebil 101 tillverkades vid bilfabriken Alvis i Coventry i England. Alvis var tidigare ett känt personbilsmärke. Alvis namn på amfibiebilen var Stalwart. Den levererades i tre versioner, 101 A, 101 B och 101 C. Till Blekinge Kustartilleriförsvar (BK) och Karlskrona kustartilleriregemente (KA2) överlämnades de första, två 101 A. Det kan ha varit 1962, men inte tidigare. De hade regnr 26401 och 26402. 101 A hade framtill en utanpåmonterad vinsch. Versionen 101 B kom senare och den hade vinschen placerad inuti fordonet. Den sista versionen, 101 C, är försedd med kran. En bild, där fordonet har högre regnr än 26402 men ingen kran, visar alltså ett ex av versionen 101 B.
Batterichefen vid 5.batt på KA2, kapten Nils-Eric Nyström, flaggjunkare Gösta Joelsson och bilmekaniker Arne Nilsson (Snicken), Blekinge Kustartilleriförsvars verkstäder, var över på studiebesök vid Alvisfabriken i Coventry. Kan ha varit 1962. Besöket ägde rum någon gång i maj-juni.
I september1967 var kapten Åke Jeansson, då chef för 5 batt, över på 14 dagars studiebesök vid fabriken. Under första veckan där var även Arne Nilsson med och troligen även byråingenjör Bengt Sjöström, Marinförvaltningen. KA2 hade då, sedan en tid tillbaka, haft ett antal modell 101 B till förfogande i motorförarutbildningen. Under sakkunnig ledning lärdes ut hur materielvården, speciellt särskild tillsyn, skulle gå till. Detta var inte känt sedan tidigare.
Efter lyckade försök, som ägde rum redan med 101 A med monterad kran på bilen, levererades senare sådana, version 101 C, så att totalt 24 amfibiebilare tillfördes Kustartilleriet.
I början av 70-talet experimenterades med flytsläpvagn 803. Bl a prövades minfällning från en sådan dragen av amfibiebil vid en övning på KA 3 1971. Övningen gällde rörlig spärrbataljon på Gotland. Den huvudsakliga användningen man då hade av flytsläpvagnen var att man samlade upp bataljonens alla sopor i den. Naturligtvis var man då hela tiden på landbacken med den.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Copies1 Digital bild, s/h, Original
- IdentifierMRKAF.000042
- Part of collectionMuseum för rörligt kustartilleri
- Owner of collectionMuseum för rörligt kustartilleri
- InstitutionMuseum för rörligt kustartilleri
- Date publishedJanuary 25, 2019
- Date updatedOctober 15, 2023
- DIMU-CODE021018209955
- UUIDcad84f6c-bae1-4456-ad89-da3d7cbd225a
- Tags
1 comment
This photo of a Stalwart driving in to the water is either a Swedish Alvis Stalwart (FV620) Amfibiebil 101 B, or a British Alvis Stalwart Mark 1 FV620 on display to Sweden. It is hard to tell because it looks the same as when it left the Coventry factory.
From this photo, we can identify it as a Mark 1 FV620 by the small corner windows of the cab, and the corrugated side boards. If the side boards were flat panels with the small windows then it would be a 101A. If the cab's corner windows were the bigger ones, then it would be a 101 C.
Sweden went on to fit Boughton hydraulic winches outside, on the front of the 101 B after they arrived in Sweden.
Some, if not all 6 of the 101 B had FOCO 4000 cranes fitted, which had the load bay canopy modified to also cover the stowed crane.
It is unclear if the winches and cranes were fitted by the kustartilleri workshops, or elsewhere.
Mark Ellis, October 15, 2023
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».