History
-
Amfibiebil 101 tillverkades vid bilfabriken Alvis i Coventry i England. Alvis var tidigare ett känt personbilsmärke. Alvis namn på amfibiebilen var Stalwart. Den levererades i tre versioner, 101 A, 101 B och 101 C. Till Blekinge Kustartilleriförsvar (BK) och Karlskrona kustartilleriregemente (KA2) överlämnades de första, två 101 A. Det kan ha varit 1962, men inte tidigare. De hade regnr 26401 och 26402. 101 A hade framtill en utanpåmonterad vinsch. Versionen 101 B kom senare och den hade vinschen placerad inuti fordonet. Den sista versionen, 101 C, är försedd med kran. En bild, där fordonet har högre regnr än 26402 men ingen kran, visar alltså ett ex av versionen 101 B.
Batterichefen vid 5.batt på KA2, kapten Nils-Eric Nyström, flaggjunkare Gösta Joelsson och bilmekaniker Arne Nilsson (Snicken), Blekinge Kustartilleriförsvars verkstäder, var över på studiebesök vid Alvisfabriken i Coventry. Kan ha varit 1962. Besöket ägde rum någon gång i maj-juni.
I september1967 var kapten Åke Jeansson, då chef för 5 batt, över på 14 dagars studiebesök vid fabriken. Under första veckan där var även Arne Nilsson med och troligen även byråingenjör Bengt Sjöström, Marinförvaltningen. KA2 hade då, sedan en tid tillbaka, haft ett antal modell 101 B till förfogande i motorförarutbildningen. Under sakkunnig ledning lärdes ut hur materielvården, speciellt särskild tillsyn, skulle gå till. Detta var inte känt sedan tidigare.
Efter lyckade försök, som ägde rum redan med 101 A med monterad kran på bilen, levererades senare sådana, version 101 C, så att totalt 24 amfibiebilare tillfördes Kustartilleriet.
I början av 70-talet experimenterades med flytsläpvagn 803. Bl a prövades minfällning från en sådan dragen av amfibiebil vid en övning på KA 3 1971. Övningen gällde rörlig spärrbataljon på Gotland. Den huvudsakliga användningen man då hade av flytsläpvagnen var att man samlade upp bataljonens alla sopor i den. Naturligtvis var man då hela tiden på landbacken med den.
I fordonsregister finns det fem släpvagnar. Det borde vara sex stycken. (En till varje rörlig spärrbataljon).
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Copies1 Digital bild, farge, Original
- IdentifierMRKAF.000045
- Part of collectionMuseum för rörligt kustartilleri
- Owner of collectionMuseum för rörligt kustartilleri
- InstitutionMuseum för rörligt kustartilleri
- Date publishedJanuary 25, 2019
- Date updatedOctober 15, 2023
- DIMU-CODE021018209967
- UUID031413d2-7c0b-45a2-b190-bd7f02aa012d
- Tags
2 comments
A former Alvis factory worker has told me that eighteen Standard British Army specification Mk 2 Stalwarts were delivered to the docks for Sweden, delivered in three groups of six. It would be great to know who installed the hydraulic winches on the Mk 1 / 101. I have presumed that the FOCO cranes were possibly installed by FOCO themselves, but would love to hear from anyone who has photos or story of fitting the cranes and the 101 winches.
Would also love to know the chassis numbers of the Stalwarts still in Sweden’s museums.
We have a group on Facebook for former Stalwart Operators and people interested in the vehicle.
https://www.facebook.com/groups/alvis.hmlc.6.x.6.stalwart.group
Mark Ellis, December 3, 2020
WOW, almost three years since I started asking for information about these, and still waiting for some museums to answer the most basic of questions. But I’ve learnt a lot.
Floating trailer Flytsläpvagn 803 was designed by Kustartilleri to transport the Bofors 7.5/65 artillery gun across water, so they could be used on any island if needed. Kustartilleri made the trailers in their own Rosenholm workshop, but the trailers could not leave the site until the fortress gateway was widened.
All 6 trailers have chassis number that show they were made in 1974.
There is only one know incident of the trailer being used to transport rubbish.
I am told by Ingemar Persson that the trailer had loading ramps. The Amfibiebil 101 B or C would park facing the front of the trailer. The trailer has a winch roller and rope guides on top of the front panel. The gun was winched up the ramp and into the transport position by the 101’s winch. I have on my website photos of the inside of the trailer, and the trailer in the water with the gun on the back of it.
I know of at least two Flytsläpvagn 803 trailers that are still in preservation.
It would be nice if Rörligt Kustartilleri arranged to film the loading and unloading of the 7.5/65 gun into a Flytsläpvagn 803 trailer, to record history.
Photos and more on my website at https://sites.google.com/view/alvis-stalwart-hmlc-files/alvis-stalwart-hmlc-section/swedish-amfibiebil-101
Mark Ellis, October 15, 2023
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».