History
-
KHJ A nr 1-6/13 (1856-80)
KHJ B nr 13/10 (1880-95)
Köping-Hults Järnväg (KHJ) CD nr 40 (1895-97)
Örebro-Köpings Järnväg (ÖKJ) CD nr 40 (1897-99)
Örebro-Svartå Järnväg (ÖrSJ) CD nr 40 (1899-1906)
SJ CD nr 26 (1906-10)
SJ bangårdsvagn (1910-20)
Ombyggd / Tillverkad: KHJ verkstad, Eskilstuna / Wright & Sons, Birmingham, 1895/1854
I trafik 1854-1910.
Tillverkat antal: 6
Ursprungligt antal sittplatser (första klass i tre kupéer): 18
Senaste antal sittplatser (tredje klass i två kupéer): 20
Köping-Hults Järnväg (KHJ) var det första privata järnvägsbolaget med regelrätt persontrafik. Bolaget trafikerade den första normalspåriga linjen som öppnades för allmän trafik, Nora-Ervalla, vilken invigdes 5 mars 1856. Denna vagn levererades som en av sex förstaklassvagnar i Köping-Hult-järnvägens stora beställning från den engelska vagnsbyggaren Joseph Wright & Sons i Saltley Works, Birmingham. År 1876 fick vagnen ett nytt nummer, 13, i samband med nyleveranser av vagnar. Efter nedklassningen till andra klass troligen på 1880-talet ändrades numret till 10. En större ombyggnad gjordes 1895 då vagnen fick en enkel tredjeklassinredning i två kupéer och den tredje inredd för postsortering. Den åsattes därefter numret 40. År 1897 ombildades bolaget Köping-Hults Järnväg till Örebro-Köpings Järnväg (ÖKJ). KHJ och strax ÖKJ kom att ombesörja trafiken på den 1897 öppnade Örebro-Svartå Järnväg och en del rullande materiel, bl.a. denna vagn, nu ÖKJ nr 40, kom vid sekelskiftet 1900 att övertagas helt av Örebro Svartå Järnvägsaktiebolag. Detta bolag förstatligades redan 1906, varvid vagnen kom till SJ. Vagnen gick i trafik hos SJ bara i fyra år. Därefter stod den som manskapsvagn för kollossare i Malmö hamn i tio år innan Järnvägsmuseum upptäckte vagnen, som är landets äldsta bevarade personvagn.
Produktion: 1854 (Bevarandeplan Järnvägsfordon, red Robert Sjöö, 2004)
- TillverkareWright & Sons
- TillverkningsortStorbritannien Birmingham
Användning: 1856 - 1897 (Bevarandeplan Personvagnar trä utkast 2014-03-20, Robert Sjöö)
- BrukareKöping-Hults Järnväg, KHJ
Användning: 1897 - 1899 (Bevarandeplan Personvagnar trä utkast 2014-03-20, Robert Sjöö)
- BrukareÖrebro - Köpings Järnväg, ÖKJ
Användning: 1899 - 1906 (Bevarandeplan Personvagnar trä utkast 2014-03-20, Robert Sjöö)
- BrukareÖrebro - Svartå Järnväg, ÖrSJ
Användning: 1906 - 1920 (Bevarandeplan Personvagnar trä utkast 2014-03-20, Robert Sjöö)
- BrukareStatens Järnvägar
Classification
References
-
- LitteraturreferenserBevarandeplan för järnvägsfordon, red Robert Sjöö, Sveriges Järnvägsmuseum, s 26
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm00018
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJune 28, 2019
- Date updatedApril 6, 2024
- DIMU-CODE021028367859
- UUID4041a2ba-2395-45bb-80c6-914168cc2454
- Tags