History
-
Windex 1100 konstruerades av Sven-Olof Ridder, professor i aerodynamik vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) för deltagande i en konstruktionstävling i Oshkosh, Wisconsin, USA. Namnet kommer från Ridders vindriktningsindikator av märke Windex (mycket vanligt förekommande på segelbåtar) och flygplanets tänkta spännvidd om 11 meter. Tävlingen skulle äga rum 1983, men flygplanet hann inte bli klart i tid. Tillverkningen skedde vid AB Radab av Harald Undén, Stig Säll (och Leif Back?) 1982-1985, Stockholm. Endast en Windex 1100 tillverkades.
De första provflygningarna ägde rum 1985, med Sakari Havbrandt som testpilot.
Flygplanet var från början anpassat för hembyggare, t ex bestod flygkroppen av en under- och en överdel. Innan montering installerades all utrustning i den nedre kroppshalvan. Flygutprovningen, vilket innefattade ca 30 olika piloter och över 100 flygtimmar, ledde till en omkonstruerad vinge. Även om konstruktionen redan från början var avsedd som motorseglare, kom någon motor aldrig att monteras i Windex 1100 SE-XSD. Den motorkåpa och spinner som är monterade framför fenan är mockuper.
Den större Windex 1200 (12 meters spännvidd) blev färdig i slutet av 1990-talet och hade en motor om 25 hkr. Några Windex 1200 flyger ännu i Sverige.
Windex 1100 var konstruerad för att uppfylla villkoren för certifiering inom regelverket JAR 22, inom vilket fanns gemensamma krav för segelflygplan och motorseglare tillåtna för avancerad flygning. Fördelen med motorseglare är att de inte behöver något bogserflygplan för att ta sig upp i lufthavet. Landstället består av ett hjul monterad centralt under flygkroppen, samt nedåtböjda vingspetsar skodda med nylon.
Flygplanet användes för flygutprovning av segelflygplan, avsedd för hembyggare. Flygplanet är ett av få svenkkonstruerade segelflygplan och representativt för att visa användningen av moderna kompositmaterial i flygplanskonstuktioner.
Produktion: 1982 - 1985
Tillverkningsnummer 01.- TillverkareAB Radab
- KonstruktörRidder, Sven-Olof
- KonstruktörUndén, Harald
- TillverkningsortSverige Uppland Stockholm Stockholm Stockholm
Användning: 1985 - 1996
SE-XSD inregistrerades 1987-07-32 och avfördes 2007-01-22.- BrukareUndén, Harald
- BrukareRidder, Sven-Olof
Classification
References
-
- Fotoreferenser111
- LitteraturreferenserStenbom, Freddy: 1984: "Tunga skäl för lätt flyg" ur Iluften Flygets årsbok 1985. Bangkok: Bevingade Ord Förlag.
- LitteraturreferenserÅhström, Christer & Ridder, Sven-Olof 1995: "Kunnig och kontroversiell, ur: I luften Flygets årsbok 1996. Bromma: Bevingade Ord Förlag.
- LitteraturreferenserJonasson, Ingmar 1989: "Windex 1200 En liten dröm för den händige", ur: I luften Flygets årsbok 1990. Djursholm: Bevingade Ord Förlag.
License information
- License Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)
Metadata
- IdentifierAFS0027
- Part of collectionFlygsamlingen föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionArlanda flygsamlingar
- Date publishedMay 1, 2020
- Date updatedDecember 12, 2023
- DIMU-CODE021028590078
- UUID5afc2916-d12b-4cae-b722-f775753a1f38
- Tags