Photo: Bonnevier, Helena / Nordiska museet

Nordens Paris – NK:s franska damskrädderi 1902-1966

213 objects

Kappa

Sömnadsdetaljer av klänningar sydda på NK:s Franska damskrädderi. Ett högklassigt coutureplagg är lika välgjort på insidan som på utsidan. På en till synes enkel aftonklänning under ytan döljer en mängd finesser som garanterar perfekt passform. Kjolen är uppbyggd av lager av tyll. Det axelbandslösa livet hålls på plats med hjälp av flexibla korsettfjädrar insydda i kanaler. Tyllblommor vid bysten bidrar med form och komfort. Typiskt för couturehantverket är även handkastade sömsmåner, hyskor och hakar, tygklädda knappar samt blytyngder som tynger ner fållen.

Tvådelad spets- och tyllklänning monterad på docka. NK:s Franska damskrädderi. Svart och vit klänning med spetskrage, dekorerad med svarta sammetsband och paljetter i guld och svart. Beställd av Blanche Bonde (född Dickson) gift med greve Carl Bonde. Stamkund med stor modegarderob. Levererad 1904. Göteborgs stadsmuseum. GM:22458.

Den Christian Diorklänning som friherrinnan Susanne Palmstierna vann vid utlottning på NK:s Franska damskrädderi i december 1950. Den ärmlösa klänningen har plisserat liv och fotsid kjol, midjan markerad med skärp. Underkjol av plisserad tyll.

Klänning monterad på docka. Festklänning med detaljer av tyll. Originalplagg från Coco Chanel, troligen från tidigt 1930-tal. Den har tillhört Margit Graffman (1900-1991), chef för NK:s konfektionsavdelning 1931 till 1953.

Klänning av tyll i olika rosa toner, monterad på docka. Originalmodell uppsydd hos Madeleine Vionnet i Paris i början av 1920-talet. Troligen köpt av Sonja Wessman född Suber (1891-1976) på NK:s Franska damskrädder i slutet av säsongen när modellplaggen såldes till nedsatt pris. I Skansens samlingar. SKAKLK.0010152.

Klänning monterad på docka. NK:s Franska damskrädderi. Paul Poiret-inspirerad aftonklänning med empireskuren tunika broderad med pärlor och paljetter över vadlång kjol. Beställd av grevinnan Blanche Bonde född Dickson (1875-1960). Leverererad 1913. Göteborgs stadsmuseum, GM:22476.

Tvådelad svart sorgklänning i jugendstil monterad på docka. NK:s franska damskrädderi. Korsetterad dräkt i tidens S-silhuett med fotsid kjol. Beställd av Hanna Palme född von Born (1861-1959) samhällsaktivist, dräktreformist och farmor till Olof Palme, Sveriges stadsminister 1969-1976. Levererad ca 1902-1910. I Sörmlands museum, SLM 9815.

Tidningen Idun 18 januari 1951, nummer 3. På framsidan ses friherinnan Susanne Palmstierna i den Diorklänning hon vann vid utlottning på Nordiska Kompaniet i december 1950.

Dräktbildskatalogkort, internt arbetsmaterial från Nordiska museet. På foto ses Karin Ekelund Sachs iklädd den silverlaméklänning hon beställde från NK:s franska damskrädderi inför en middag på Kungliga slottet 1965. Klänningen finns i museets samlingar, NM.0303210.

Axelbandslös klänning av sidensatäng med korsetterat liv, klädda knappar fram och stor rosett samt turnyr bak. Beställd från NK:s Franska damskrädderi av Anna-Greta Adolphson gift Beck-Friis och Danielsson (1917-2010). Levererad mars 1956.

Klänning, monterad på docka, av siden och sammet med chiffongärmar och gnistrande pärlbroderier i form av spindelväv, möjligen efter ett original från Madeleine Vionnet. Beställd av Irma Rosenbaum född Pettersson (1886-1976) från NK:s Franska damskrädderi, levererad ca 1919.

Kort, rak aftonklänning, monterad på docka, av siden med detaljer av guldlamé, broderad med metalltrådar och glaspärlor. Uppsydd på NK:s Franska damskrädderi efter originalmodell från Paris. Beställd av Ellen Douglas (1892-1987), senare gift Månsson, levererad 1925.

Klänning monterad på docka. NK:s Franska damskrädderi. Helskuren slank aftonklänning med hög empireinfluerad midja. Skir ljusblå chiffong över en underklänning av silverlame. Silverskärp och bred bård av silverspets med pärlfrans på kjolen. Beställare okänd, leverans 1910. Skansens klädkammare, SKAKLK.0013904.

NK:s franska damskrädderi. Sybehör såsom knappar, spets och broderiprover från skrädderiet. Pärlbroderi var en av skrädderiets specialiteter genom alla år. Privat ägo.

Mannekängen Margareta Berglund gift Nordlund (1946) i svart klänning med rosett, handskar, coiffe med blommor och pärlhalsband. NK efter idé från J. Fath, coiffe original Patou. I bakgrunden ett tygtryck. NK:s Franska damskrädderi.

Mannekäng, troligen Hjördis Genberg, poserar iklädd hellång klänning med mjukt veckad kjol. Över bärs en kort jacka med slag och lång ärm. NK:s Franska damskrädderi, från Gaby Jouval.

Mannekängen Anita Sandin visar figurnära överdel med lång ärm, nedåt avsmalnande med uppvikt manschett, liten polokrage. Markerad midja, vadlång kjol med mycket vidd och stora utanpåfickor. Original från Christian Dior, NK:s Franska damskrädderi, hösten 1948.

Mannekäng, troligen Ulla-Britt Enzell senare gift Gregemark (1953), poserar iklädd dräkt i provrummet på NK:s Franska damskrädderi. Figursydd dräktjacka, stusslång med krage delvis av sammet, dubbelknäppt. Vadlång pennkjol. Liten hatt, handskar och pumps. Från Cristóbal Balenciaga.

Klänning monterad på docka. Ärmlös aftonklänning. med midnattsblått åtsmitande liv och veckad benvit kjol med strödda paljetter. Premiärdansösen Ellen Rasch (1920 – 2015) bar klänningen i dansfilmen Eldfågeln från 1952 där hon spelade huvudrollen som filmens prima ballerina, iförd en hel garderob från NK:s Franska. Regissören Hasse Ekman var dock inte helt nöjd med färgåtergivningen. Ylleklänningen med det knallblå livet drog snarare åt svart. Den stilmedvetna Ellen Rasch klädde sig även privat på NK:s Franska. Eldfågeln var en av Sveriges första färgfilmer.

Den pärlgrå modesalongen var Stockholms flottaste scen för haute couturens mästerverk och Nordens ledande modeateljé från sekelskiftet 1900 till sextiotalet. Här skapades kreationer för individuella kunders unika mått av högsta hantverksklass som inspirerar än idag.

Utställningen är en hyllning till förstklassigt hantverk och visar ett hundratal plagg tillsammans med fotografier, filmer och berättelser om människorna i den legendariska ateljén.

Utställningen och boken med samma namn är ett samarbete mellan Nordiska museet och Susanna Strömquist, med stöd av Nordiska Kompaniet (NK).

Share to