Technical DescriptionDödvikt 4000 tons. Poop 37 fot, back 32 fot. Ratt med skruv på poopen. Däckshus för besättningen. Ångpanna för spel och lastvinsch, motorvinsch, brassvinschar, 4 lastluckor. Saknar röjlar.
Pommern byggdes i Glasgow 1903 av J. Reid & CO på beställning av det tyska rederiet Wencke & Söhne i Hamburg. Rederiet gav sina fartyg namn ur den grekiska mytologin och döpte henne till Mneme, förkortning av minnets gudinna Mnemosyne. År 1906 köptes Mneme av storredaren Laeisz i Hamburg, och införlivad i "The Flying P-Line" fick hon namnet Pommern. När hon i mars 1921 anlände till Delfzijl överlämnades hon till grekiska staten som krigsskadestånd.
Då grekerna bjöd ut Pommern till salu i maj 1923 köpte Gustaf Erikson fartyget. Pommern seglade till Sydafrika och Australien främst med salpeter- och vetelaster fram till andra världskriget då fartyget blev liggande overksam i hemmahamnen i Mariehamn. 1944 seglade Pommern till Stockholm för att fungera som spannmålsmagasin och efter en resa med spannmål från Stockholm till Åbo lades fartyget åter upp i Mariehamn. Ett försök av rederiet att placera henne som logementfartyg under olympiaden i Helsingfors 1952 misslyckades på grund av höga kostnader för ombyggnad. Skeppsredare Edgar Erikson, dåvarande vd för Gustaf Eriksons rederi, beslöt år 1953 i samråd med sin syster fru Eva Hohenthal att donera fartyget till Mariehamns stad. Staden förband sig att bevara Pommern som stationärt museifartyg i minst femton år. Pommern har sedan donationen fungerat som museifartyg i Mariehamns stads ägo med Ålands sjöfartsmuseum som driver verksamheten ombord.