• "Operation Dagsverke" den 4 april 1960 var lundastudenternas bidrag till flyktinghjälpen. 20 av de 1.500 studenterna sysselsattes av Gummifabriken med trädgårdsarbete, vindsröjning och kontorsarbete, vilket inbringade sammanlagt 500 kronor. Tio av dem satte i gång med att göra fabrikens trädgårdsanläggningar i ordning medan tio ägnade sig åt kontorsgöromål på huvudkontoret där man bland annat gjorde vindsröjning och städade upp i en del arkiv.På bilden ses förman Ståhl instruera Ingmar Funh hur man ska hålla i krattan för att ej få blåsor i händerna,medan medhjälparna Karl-Åke Svendler,Harding Olsson och Staffan Hägerdal försöker komma tillrätta med skottkärran.
    Photo: Trelleborgs museum

"Operation Dagsverke" den 4 april 1960 var lundastudenternas bidrag till flyktinghjälpen. 20 av de 1.500 studenterna sysselsattes av Gummifabriken med trädgårdsarbete, vindsröjning...

2 comments

• Bakgrunden t.v. "Triohusen" Joh. Kocksgatan 3-5