History
-
Ånglok för godståg, senare växellok för malmtåg.
Litt G Nr 93, "Jernsida" (1876-1886)
SJ nr 93 (1867-1876)
SJ Ga (1886-1893)
SJ Gc (1893-1909)
SJ Gc, växellok (1909-1937)
Tillverkat antal: 51
Största tillåtna hastighet: 60 km/h
Dragkraft: 4,8 Mp
I samband med att Västra och Södra stambanorna från Göteborg respektive Malmö till Stockholm färdigställdes behövdes fler loktyper än standardtypen för blandade tåg som ”Prins August”, snälltågsloket ”Göta” och byggnadsloket ”Thor”, samtliga tillverkade av Beyer, Peacock & Co i Manchester mellan 1856 och 1866. Firman byggde även godstågslok och ”Jernsida” är av en andra förbättrad typ för statsbanorna.
Sedan staten övertagit och färdigställt Malmbanan mellan Gällivare och Luleå 1888 användes G-loken här. De tunga malmtågen kunde kräva upp till fyra lok. I början på 1900-talet byggdes särskilt kraftiga ånglok för Malmbanan (Ma och R) och 1915 blev banan den första elektrifierade linjen vid SJ. De flesta G-loken skrotades då men loken nr 91 ”Jernsida” och nr 141 ”Vik” kom att användas i växlingen för malmtåg på Svartön i Luleå ända till 1936. Båda sparades för Järnvägsmuseum som satte samman ett lok av de bästa delarna och återställde det i ett äldsta utförande. Nr 93 "Jernsida" valdes som utställningsindivid och återställdes delvis till 1800-talsutförande, men de flesta delarna lär faktiskt komma från ”Vik”.
Produktion: 1867
- TillverkareBeyer, Peacock & Co Ltd
- TillverkningsortStorbritannien Manchester
Användning: 1875 - 1937
- Tidigare ägareJärnvägsmuseet
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm00003-1
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJune 21, 2018
- Date updatedMarch 27, 2024
- DIMU-CODE021027846596
- UUID55cd576e-dd3d-4cd4-8030-c6441a12fb09
- Tags