Den Nordiska Folkbåten tillkom efter en konstruktionstävling utlyst av Skandinaviska Seglarförbundet. En av initiativtagarna var skeppsredaren Sven Salén, själv aktiv seglare sedan ...
Den Nordiska Folkbåten tillkom efter en konstruktionstävling utlyst av Skandinaviska Seglarförbundet. En av initiativtagarna var skeppsredaren Sven Salén, själv aktiv seglare sedan många år. Hans tankar kring båten var att ge fler människor möjlighet att njuta av skärgården under sina korta ledigheter. Samtidigt började Stockholms stad se sig om efter friluftsreservat i havsbandet. Där borde det, enligt Salén, även anläggas båthamnar. Detta skulle ge stadsborna möjlighet att komma ut i ytterskärgården även över en lördag och söndag. Genom den båt man efterlyste i tävlingen – en "sjöduglig, kraftig båt, som genom enkla anordningar förmår härbärgera 3 a 4 personer" – skulle detta kunna bli verklighet för var man.
Båten skulle inte bara vara sjöduglig utan även enkel och billig att serietillverka. Hela 72 förslag lämnades in till tävlingen, men inget av dem tilldelades första pris. Istället fick förslagen Svane, ritad av Knud Olsen i Danmark och Vega II, ritad av Jac M Iversen i Sverige, dela på andra och tredjepriset. Därefter bestämdes att en mindre kommitté skulle omarbeta dessa två förslag och med en båtkonstruktörs hjälp fastställa ritningar till den Nordiska Folkbåten. Uppdraget gick till Tord Sundén, som i september 1941 kunde presentera de slutliga ritningarna. Snart rasade beställningarna in i snabb takt och 23 april 1942 sjösattes den första Nordiska Folkbåten.
Folkbåten, som fortfarande gör skäl för namnet, seglas både som familjebåt och kappseglare. Sedan 1980-talet finns den även i en glasfiberversion men med samma mått och byggd efter ritningarna från 1941.