Photo: Tekniska Museet / Tekniska Museet

Elfordon

Redan i slutet av 1800-talet fanns det gott om elbilar på vägarna. 1899 uppfann svensken Waldemar Jungner ett batteri som kunde driva en bil. Han satte världsrekord på Stockholms gator genom att köra nästan 150 kilometer på en enda laddning! Parallellt konstruerade ingenjören Harald Håkansson den första svenska elbilen - ett paket med motor, drivhjul och batteri som han satte fram istället för hästen på en droska. Under 1910-talet utgjorde elfordon 38 % av USA:s totala bilflotta!

Men vad hände sen? Ett par år senare kom den första storsäljande bilen, T-Forden, som hade en förbränningsmotor som drevs av bensin. Bensin och diesel var billigare än el, och både enklare att tillverka och distribuera. Dessutom var de nya bilarna med förbränningsmotor mer tillförlitliga, billigare och kunde köra längre sträckor utan att behöva tankas. Något som blev avgörande när vägnäten byggdes ut allt mer. Detta gjorde att utvecklingen av elbilar kom av sig helt under en lång period.

Intresset väcktes tillfälligt till liv igen under oljekrisen i början av 1970-talet, men det är först 100 år senare som elfordonen har fått sitt riktiga genomslag – igen!

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Share to