History
-
-
Amfibiebil 101 tillverkades vid bilfabriken Alvis i Coventry i England. Alvis var tidigare ett känt personbilsmärke. Alvis namn på amfibiebilen var Stalwart. Den levererades i tre versioner, 101 A, 101 B och 101 C. Till Blekinge Kustartilleriförsvar (BK) och Karlskrona kustartilleriregemente (KA2) överlämnades de första, två 101 A. Det kan ha varit 1962, men inte tidigare. De hade regnr 26401 och 26402. 101 A hade framtill en utanpåmonterad vinsch. Versionen 101 B kom senare och den hade vinschen placerad inuti fordonet. Den sista versionen, 101 C, är försedd med kran. En bild, där fordonet har högre regnr än 26402 men ingen kran, visar alltså ett ex av versionen 101 B.
Batterichefen vid 5.batt på KA2, kapten Nils-Eric Nyström, flaggjunkare Gösta Joelsson och bilmekaniker Arne Nilsson (Snicken), Blekinge Kustartilleriförsvars verkstäder, var över på studiebesök vid Alvisfabriken i Coventry. Kan ha varit 1962. Besöket ägde rum någon gång i maj-juni.
I september1967 var kapten Åke Jeansson, då chef för 5 batt, över på 14 dagars studiebesök vid fabriken. Under första veckan där var även Arne Nilsson med och troligen även byråingenjör Bengt Sjöström, Marinförvaltningen. KA2 hade då, sedan en tid tillbaka, haft ett antal modell 101 B till förfogande i motorförarutbildningen. Under sakkunnig ledning lärdes ut hur materielvården, speciellt särskild tillsyn, skulle gå till. Detta var inte känt sedan tidigare.
Efter lyckade försök, som ägde rum redan med 101 A med monterad kran på bilen, levererades senare sådana, version 101 C, så att totalt 24 amfibiebilare tillfördes Kustartilleriet.
I början av 70-talet experimenterades med flytsläpvagn 803. Bl a prövades minfällning från en sådan dragen av amfibiebil vid en övning på KA 3 1971. Övningen gällde rörlig spärrbataljon på Gotland. Den huvudsakliga användningen man då hade av flytsläpvagnen var att man samlade upp bataljonens alla sopor i den. Naturligtvis var man då hela tiden på landbacken med den.
-
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Copies 1 Digital bild, s/h, Original
- Identifier MRKAF.000040
- Part of collection Museum för rörligt kustartilleri
- Owner of collection Museum för rörligt kustartilleri
- Institution Museum för rörligt kustartilleri
- Date published January 25, 2019
- Date updated October 15, 2023
- DIMU-CODE 021018209932
- UUID a2115946-bdf4-421c-b57c-397c65e772a0
- Tags
1 comment
This is the 101 A, as shown by the flat sideboards and 26402 registration.
After a demonstration by Alvis of the first prototype (Chassis PV2) for Sweden in March 1962, Sweden bought two pre production prototypes. Chassis numbers PV4 (26401) and PV5 (26402) were delivered and in Sweden late in 1962.
They had a slightly different marine propulsion system control to the production models.
These two are the model that Matchbox based their model on. These are the only two Alvis Stalwart with octagonal cab hatches, rather than round hatches.
Both later had FOCO 150 cranes fitted, and fold down benches for troops to sit on. The load area canopy frame was raised, so that troops could sit underneath it.
101 A were sold off in 1983.
Mark Ellis, October 15, 2023
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».