Lagerbielke inledde sin militära karriär 1849–50 med ett besök i Medelhavet och i juli 1851 var hon på statsbesök i Norge tillsammans med fregatten Josephine. Med ombord var prins Oscar, den blivande kung Oscar II.
Under besöket i Norge kom även konstnären Marcus Larson ombord på fartyget. Larson var omtyckt av den svenska kungafamiljen och fick sin resa till Norge och även vistelsen där betald av kungahuset. Han gjorde flera målningar av Lagerbielke tillsammans med andra örlogsfartyg.
I september samma år lämnade Lagerbielke återigen Sverige, den här gången för att eskortera fregatten Eugenie under den första delen av hennes världsomsegling. Efter att ha besökt Buenos Aires återvände Lagerbielke 1852 till Karlskrona.
Lagerbielke tjänstgjorde ofta som övningsfartyg för officerare och kadetter och gjorde sju övningsexpeditioner. 1861 beordrades hon ned till Medelhavet för att skydda svensk handel och sjöfart. Anledningen var det amerikanska inbördeskriget som hade stor påverkan på Europa. Väl hemma efter uppdraget i Medelhavet fortsatte hon som övningsfartyg.
I ett kungligt brev daterat 29 juli 1876 står det angivet att ett flertal fartyg, däribland Lagerbielke, ”skall blott nödtorftigt underhållas”. Detta tyder på att fartygets aktiva tjänstgöring närmade sig sitt slut.
Under sin sista tid inom flottan tjänstgjorde Lagerbielke som logementsfartyg, bland annat i Värtan.
År 1910 såldes Lagerbielke till privata köpare som ägde ett grustag vid Vinberga näs, dit fartyget bogserades. Eftersom grustagets strand var långgrund lades hon tvärs med stranden för att fungera som lastramp för fartyg som kom till platsen för att lasta grus.
När grustaget upphörde i början av 1930-talet blev den gamla korvetten liggande kvar på platsen och förföll mer och mer. De boende i närområdet passade då på att skaffa gratis virke. Bland annat togs fartygets berghult loss och användes som slipers under Enhörna varvs sjösättningsvagn.
Idag ligger det en gång så vittberesta fartyget strax under ytan strax norr om Enhörna varv. Skeppet som under sin livstid besökte ett stort antal länder och hade kungligheter som passagerare slutade sitt liv som lastramp i Mälaren. Här kan man verkligen tala om en omvänd klassresa.
- Förlist: 1930-tal
- Byggd: 1848
- Längd: 35 m
- Bredd: 9,7 m
- Djup: 1 m
- Typ: örlogsfartyg, korvett
Mer om korvetten Lagerbielke på DigitaltMuseum
Fler artiklar från Vrak – Museum of Wrecks