main article image

Johan Nyberg – den envisa haveristen

I vattnen utanför Långron, vid Västerbottens kust, finns spillrorna av Johan Nyberg, som förliste för fjärde gången i maj 1915. På sin sista resa tog den sällsynt otursförföljda ångaren med sig alla tolv människor ombord i djupet.

Den 21 maj 1915 påträffade en bogserångare vrakspillror och en död man i tjugoårsåldern i vattnet nordväst om Husum. Den döde hade en livboj och två livbälten under armarna märkta Johan Nyberg. Han kunde senare identifieras som en av fartygets två eldare. De räddningsbåtar som skickades ut hittade delar av inredningen, fraktgods samt styrhyttens tak. Därmed kunde konstateras att ångaren Johan Nyberg hade förlist med tolv personer ombord. Det var inte första gången som det otursamma fartyget försvann ned i djupet.

1871 byggdes en liten passagerarångare på Stora Varvet i Stockholm som fick namnet Vaxholm. Hon sattes i trafik i Stockholms skärgård, där hon 1878 kantrade för första gången. Hon bärgades, såldes till Härnösand, och gick sedan i trafik på Ångermanälven under namnet Bollsta. I september 1885 var olyckan framme igen. Fartyget kantrade i närheten av färjeläget vid Veda och tre eller fyra personer omkom.

Men skam den som ger sig. Återigen bärgades och reparerades ångaren. År 1894 kom hon till Nordmaling och uppkallades efter den förmögne skeppsredaren och sågverksägaren Johan Nyberg (1801–1875). Fartyget hade dessutom fått öknamnet ”Fyll-Jonke”; hon var känd för sin aktersalong där törstiga passagerare serverades vin och sprit. Den otäcka förmågan att kantra var kanske även den en anledning.

Johan Nyberg sattes i trafik på sträckan Umeå-Örnsköldsvik och gjorde även avstickare till den finska skärgården. Det var under ett besök till Vasa 1897 som hon gick till botten igen, men denna gång utan förlust av människoliv. En tredje gång bärgades och reparerades fartyget för att sedan sättas i trafik på samma sträcka som tidigare.

"Fyll-Jonke" var en välbekant syn längs kusten mellan Örnsköldsvik och Umeå. Okänd fotograf / Sjöhistoriska museets arkiv Public domain mark (CC pdm)

20 maj 1915 lämnade Johan Nyberg Örnsköldsviks hamn lastad med bland annat ett stort parti potatis och mjöl som stuvats på akterdäck. Via Husum färdades hon norrut och siktades strax innan klockan 21 från Holms fiskeläge. Vädret skall ha varit bra med lite kvarvarande dyning. Därefter sågs inte Johan Nyberg till mer. Det antogs att hon förlist vid Långroudden mellan klockan nio och midnatt.

Orsaken till förlisningen har genom åren varit föremål för diskussioner. Var fartyget för rankt, felaktigt lastat eller kan det ha gått på en mina? Vraket hittades 1975, men skrovet visade sig vara så pass sönderslaget att vi aldrig kommer att få veta säkert vad som hände även om lastförskjutning verkar vara den troligaste anledningen.

En av de som miste livet på Johan Nyberg sent på kvällen den 20 maj 1915 var 20-åriga hyttstäderskan Valborg Bergström. Hon hade tagit anställning för att tjäna ihop pengar till sin förlovningsring, och gjorde sitt första pass på den lilla kustångaren.

Ett halvår efter förlisningen hade Valborgs mor och far fortfarande inte hört ett ord från rederiet, och skrev ett brev för att få svar på sina frågor. I sitt svar viftade man i nedlåtande ton bort allt ansvar, men gick motvilligt med på att skicka en ersättning på 100 kronor till de sörjande föräldrarna.

Text: Göran Ekberg

Johan Nybergs fartygstelegraf på vrakplatsen. Foto: © Markus Gimbergsson (copyright)

Vrakfakta

  • Förlisningsår: 1915
  • Byggår: 1897
  • Längd: 26,2 meter
  • Bredd: 4,6 meter
  • Fartygstyp: kustångare

Fler fördjupningsartiklar från Vrak – Museum of Wrecks

Share to